blog.ekologia.pl   Blogerzy   Asiunia   Bażant zwyczajny

Bażant zwyczajny

Bażant zwyczajny Phasianus colchicus z rzędu grzebiących, z rodziny kurowatych, żyje na terenie Europy i Azji w klimacie umiarkowanym w na terenach otwartych i półotwartych, na polach, miedzach, w zaroślach, na granicy mokradeł, bagien i zboczach gór. Samiec brązowy tułów w ciemne prążki poprzeczne, skrzydła rdzawe i żółte w czarne kropki, czarna, opalizująca na zielono głowa, żółty dziób, czerwona, bezpióra maska, czarny ogon, ona zgniło brązowa w brązowe kropki na wierzchu ciała, pisklak szary z jaśniejszym brzuszkiem, na całym ciele ma ciemniejszy deseń w postaci plamek widoczny na głowie, na brzuchu prawie niewidoczny, brzuszek jasnoszary, wierzch ciemniejszy. Zamieszkuje pola, tereny trawiaste, mokradła, rzeki, ugory, rozlewiska i nieużytki Europy i Azji, zimuje w stadach, w czasie godów samiec przynosi samicy jedzenie, gniazdo chronione w trawach wyścielane puchem i trawami, 1 lęg w roku, samica składa 10-12 jaj, wysiaduje je przez 24-28 dni, je nasiona, owoce, ziarniaki, pąki, owady, mięczaki, gryzonie, płazy, gady, dżdżownice, zielone części roślin, korzonki. Pierzenie dorosłych trwa od czerwca do połowy października. Szata młodociana podobna do szaty samicy, samce uzyskują ją ok. 7 tygodnia życia, dorosłą szatę otrzymuje w 5 miesiącu. W przyjazne pory roku tworzą haremy, gdzie jest jeden samiec i od 2 do 18 samic, zimą samce i samice tworzą stada do 10 osobników tej samej płci. Bażanty jedzą bezkręgowce i drobne kręgowce, nasiona, owoce, zielone części roślin, ziarna traw, zimą owoce i nasiona. Kogut jest chroniony od 1 października do 29 lutego, kura przez cały rok.

<< Kwiecień 2019 >>