blog.ekologia.pl   Blogerzy   Asiunia   Chomik europejski

Chomik europejski

Chomik europejski, inaczej chom, chomik, skrzot, skrzeczek,reczek,pyrczek, skrzatek, szczekający szczur, hamster, skrzotek, piesek polny, to zagrożony w Europie gatunek chomika, przez 40 lat jego obszar występowania zmalał o 75%. W latach 70 był obecny w środkowej i eschodniej Polsce, miał 1176 stanowisk. Dziś jest na Wyżynie Małopolskiej, Lubelskiej i Roztocza, lubi iły,lessy, margle, gliny, gdzie kopie norki i tunele, lubi też czarnoziemy, optymalne dla niego warunki ma Pas Wyżyn Środkowych. Rozmiarem przypomina świnkę morską. Chomik ma brązowo-białe futro z czarnym brzuszkiem, zdenerwowany staje na tylnich nogach, nadyma policzki i pokazuje brzuch, może zaatakować psa. Chomik jest duży, w norce ma spiżarkę i schronienie, jest pomieszczenie mieszkalne i spiżarki z roślinami do jedzenia i ścierania zębów. Chomiki jedzą rośliny, warzywa, owoce, zielone części roślin, owady, ślimaki, nasiona, muszą ścierać siekacze. Chomik zasypia na zimę, śpi przerywanym snem, budzi się by jeść, znosi jedzenie do norki w workach na policzkach i przy pomocy łapek wyjmuje zapasy. W czasie rui samiec wprowadza się do norki samicy, potem idzie dalej, okres godowy zaczyna się w połowie kwietnia, po 20 dniach rodzą się łyse, slepe mlode, jest ich do 20, po 4 tygodniach są samodzielne. Jest do 3 miotów w roku. Chomik żyje samotnie,żyje do 10 lat, jest aktywny jest nocą, gromadzi zapasy na zimę. Naturalne środowisko chomików to stepy, polują na nie jenoty, gronostaje, ptaki drapieżne, lisy, krukowate. Zagrażają mu urbanizacja, zalesianie, zabudowywanie terenów rolniczych, intensywne rolnictwo, łagodne zimy sprawiają, że chomiki nie zasypiają lub się często budzą,ale łagodne zimy to też niezamarznięte wyrzucone przez ludzi na pola niesprzedane warzywa, owady, czasem ślimaki i dżdżownice.

Dziękuję za pięknego ptaszka, pięknego dnia :)