blog.ekologia.pl   Blogerzy   Asiunia   Ciekawostki o dzięciołach

Ciekawostki o dzięciołach

Panuje przekonanie, że dziuplaki, w tym dzięcioły wybierają na gniazda dziuple w spróchniałych drzewach, otóż ptaki wiedzą, że takie drzewa są niestabilne, więc wolą zdrowe drzewa. One same wybijają dziuple w zdrowych drzewach, co stanowi wrota zakażenia dla bakterii i grzybów, dlatego w następnych latach ptaki usuwają chorą tkankę, a dziupla się powiększa. Kiedy otwór jest dla nich za duży, dzięcioły szukają nowego drzewa, a ich dziuplę zajmują większe ptaki np. sowy albo ssaki nadrzewne jak wiewiórki. Dzięcioły jedzą za to larwy korników, szukając ich wyczuwają drgania pod korą, kttóre oznaczają ruchy larw i wybijają dziobem dziurki, potem językiem sięgają do wydrążonych przez larwy tuneli i wydobywają nim larwy. Język dzięcioła jest długi, lepki i chwytny, dzięki czemu dosięga larw i łowi je. Wybite dziobem otwory są ułozone w regularnych odstępach zwdłuż pnia lub gałęzi i nazywają się batonami. Kiedy wiosną samiec wabi samiczkę uderza w twarde i dźwięczne przedmioty jak latarnie uliczne, powieszone na płocie garnki czy blaszane dachy, samiec,który uderza najgłośniej jest najatrakcyjniejszy dla samiczki i to z nim zakłada ona gniazdo. oczywiście robiąc batany również stukaja w drewno, ale to jest inny dźwięk. Stukanie w metalowe przedmioty oznacza wiosnę. Teraz ogólne o ptakach: ptaki mają przeważne 1 - 2 lęgi w roku, wiosną i latem, by pisklęta zdążyly opuścić gniazda przed jesienią i odlotem, kiedy lata są ciepłe i długie, ptaki mogą mieć 3 lęg na początku września. Szczególnie doyczy to ptaków całorocznie przebywających w Polsce. W tym roku gołębie np. grzywacze parzą się 3 raz. Dzięcioły zostają w Polsce cały rok. Zamieszkują lasy, parki, zarośla, sady, podwórka, są na mojej jabłonce, gruszce, wszędzie tam, gdzie są drzewa, zimują na swoich terenach lęgowych.
Dziękuję za pieknego gifa :) Pozdrawiam serdecznie :)