Społeczność
blog.ekologia.pl   Blogerzy   Asiunia   Czy covid-19 wynika z niskiej aktywności słonecznej i jak wzmocnić organizm
2

Czy covid-19 wynika z niskiej aktywności słonecznej i jak wzmocnić organizm

Pojawiła się teoria jakoby wirus covid-19 był związany z obecnym minimum słonecznym tzw minimum Landscheidta, charakteryzującym się spadkiem aktywności słonecznej i zanikiem plam słonecznych. Minimum zaczęło się na początku XXI w, najmniejsza aktywność przypadła na zeszły rok i trwa do dziś. Widzimy na całym świecie rekordy zimna, w miejscach, gdzie nie powinno być zimno (Syczuan, Indie, Qeensland), lata są chłodne,mróz trzyma do końca maja (wiosna 2019) lub w czasie matur pada śnieg (wiosna 2017), spada też liczba ciepłych dni. Na szczęście minium jest buforowane położeniem Ziemi względem Słońca tzw. cyklami Milankovicia, przy obecnym położeniu ziemi względem Słońca jest ono w stanie ją ogrzać. Mniejsza aktywnośc słoneczna to słabsze promieniowanie UV, czyli mniejsza synteza witaminy D, zaobserwowano związek wysępowania epidemii z niską aktywnością słońca. Miejmy nadzieję, że w cyklu 11-letnim aktywność słońca wzrośnie i będzie ciepło

Spadek temperatury powoduje,że wirusy przeziebienia atakują,zimno uszkadza błony śluzowe, otwierają się wrota zakażenia dla patogenów. Jakkolwiek się ubierzemy, zimne powietrze wnika do dróg oddechowych. Na pogodę nie mamy wpływu, ale mamy wpływ na swoje życie.

Jest ok. 200 wirusów przeziębienia atakujących na róznym etapie drogi oddechowe i gardło, mamy rhinowirusy (katar), enterowirusy, koronowirusy, wirusy zapalenia płuc i inne. Jes twirus grupy, anginy wirusowej, paragrypy, rotawirusy (jelitówki), towarzyszą ludzkości od początku. Każdy gatunek zwierzęcia ma swoje szczepy wirusów, tylko między gaunkami gentycznie podobnymi (ludzie i małpy człowiekowate, koty i żbiki, psy domowe i wilki) może zachodzić wymiana chorób. Chorobą wirusową niespecyficzna gatunkowo jest wścieklizna, która jest nieuleczalna. Również rośliny i grzyby maja swoje choroby wirusowe.

Co do chorób typu przeziębienie i grypa, każdy człowiek przechodzi je inaczej, jak ktoś ma wrażliwy nos (nadwrażliwą tkankę limfatyczną nosa) ma duży katar, jak oskrzeli czy krtanii ma kaszel itd. Wrażliwośc organizmu zalezny od odżywienia, snu, syntezy skórnej witaminy D, odpowiedniego ubrania, hartowania, aktywności fizycznej, picia wody, używek.

Statystyczny człowiek je przetworzoną żywność, unika słońca, malo sie rusza (wszędzie samochód, 50 m nie przejdzie), je mało warzyw, owoców,mało pije wody, jeśli już to w postaci kawy i herbaty lub napojów gazowanych albo alkoholi, żyje zamknięty w domu i pracy, pomimo iż fizjologicznie dla człowieka optymalna temperatura to 25 st. (są ludzie lubiący 20 i 30, ale najwięcej 25), normy są sztucznie obniżane do aż 18,to jak ludzie mają być odporni i zdrowi? Nawet zredukowano liczbę zjedzonych owoców do 2 dziennie, człowiek potrzebuje ich znacznie więcej (sama pottrafie wsezonie zjeść 2 litry malin naraz), nawet przy cukrzycy potrzeba więcej owoców, ale o niskim indeksie glikemicznym i w pierwszej połowie dnia. Ludzie nie dosypiają. Palą papierosy, unikają zwierząt.

Co powinniśmy robić?

Dobrze jeść, podstawa to warzywa i owoce, dużo i różnych, najlepiej sezonowych, własnych, a jak nie mamy swoich to myte ze sklepu lub od sąsiada z działki, jak rodzime są niedostępne to ze sklepu, ale dużo. Jak najwięcej surowych warzyw i owoców i różnych (chyba, że ktoś nie może surowych jeść). Co dają owoce i warzywa? Witaminy, komplet makro i mikroelementów,antyoksydanty (barwniki-flawonoidy, ksantofile, karotenoidy, fikobiliny, antocyjany), immunostymulanty-związki siarki. Potrzeba przypraw, ziół, czosnku, pieprzu,czili, pietruszki. Pokarm roślinny to błonnik, dla nas niestrawny, ale pokarm dla baktterii jelitowych, one robia witaminy K i B12, chronią nas przed patogennymi baktteriami, ich metability stymulują tkankę limfatyczną jelit. Glukoza to budulec glikoprotein, które buduja białka uczestniczące w odpowiedzi immunologicznej, trzeba cukru głównie w postaci skrobii (pieczywo, ziemniaki, makarony, ryż),owoców, miodu,dobrze cukier biały zastapić miodem, by miód zachował witaminy trzeba nie przekraczać temperatury potrawy i napoju 40 st. 

Jedzmy zdrowe tłuszcze z niezbędnymi nienasyconymi kwasami tłuszczowymi, których nie wytwarzamy, tłuszcze umożliwiają wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: A, E, D, K, są w orzechach, kokosie, słoneczniku,oliwkach,awokado, olejach roślinnych,lnie, sezamie. Jedzmy surowei kiszone kapustę, buraki,marchewkę,ogórki, nabiał:sery, jogurty,kefiry, pijmy maślankę, serwatkę, mleko, jeśli możemy. Pijmy dużo wody, świezo wyciskanych soków owocowo-warzywnych. Nie jedzmy gotowych dań, jak słodycze to domowe ciasta i ciasteczka.

 Wszystkie procesy życiowe zachodzą w wodzie, z wodą wydalamy szkodliwe metabolity, musimy pić ok. 2 litrów wody dziennie, im więcej ważymy i pracujemy fizycznie tym więcej, woda to musi być woda, może być mineralna z biogenami.

Opalajmy się, jeśli temperatura powietrza na zewnątrz przekracza 20 st.mozna już wystawić ręce i nogi do słońca, już pół godziny wystawiania nagiego ciała bez filtra na słońcu daje syntezę 2000 IU witaminy D. ale jak jest zimno nie rozbierajmy się, nie kładźmy na zimnej ziemi, wychłodzenie powoduje choroby. Witamina D stymuluje procesy odpornościowe oraz łagodzi objawy chorób,zwieksza insulinowrazliwość, wapń uczestniczy w wydzielaniu insuliny, tlenek azotu obniża cisnienie krwi, rozszerza naczynia krwionośne, więcej krwi z substancjami odżywczymi i tlenem dociera do narządów. Zewzględu na słabszą aktywnośc słoneczną trzeba ten czas wydłużyć.

Ubierajmy się podpowiednio do pogody, jest marzec, nawet jak jest ładne słońce topowietrze i wiatr są zimne,jesli chodzimy, o w cieniu, to na przeciągu zakładajmy kurtki, czapki, długie spodnie,ciepłe buty i skarpetki. Unikajmy przeciągów. Zachowajmy w domu i budynkach 25 st. Nie ma nic zlego w kilkuminutowym morsowaniu czy spacerze po mrozie, krótkorwały stres stymuluje,ale stałe przebywanie w zimnie to stały stres,który osłabia.

Miejmy kontakt ze zwierzętami, jak skończy się kwarantanna to z luźmi, kiedy ciało ma kontakt z zarazkami, wtedy układ odpornościowy ćwiczy. Brak zarazków osłabia go albo powstaja uczulenia lub autoimmunologię, jak nie ma z kim walczyć, walczy ze sobą. Nie bójmy się,kiedy dzieci się ubrudzą. Przytulajmy zwierzęta, aleodrobaczajmy, szczególnie te wychodzące.

Ćwiczmy, ruszajmy się, spacerujmy, ruch reguluje ciśnienie krwi, w czasie ruchu zwiększa się przepływ krwi przez naczynia, rozszerzają się drogi oddechowe, więcej tlenu idzie do ciała,więcej odżywczych substancji rozchodzi się po ciele, rośnie insulinowrażliwość,spala się tkanka tłuszczowa, mięsnie oddechowe się rozwijają, serce się wzmacnia, rośnie wydolność krążeniowa i oddechowa. To samo daje praca fizyczna np.w ogródku,wrzucanie węgla do piwnicy, sadzenie drzeweki krzewów,spacer, ważny jest ruch na świeżym powietrzu.

Dobrze na drogi oddechowe robią olejki eteryczne wydzielane przez rosliny, idźmy do lasu, głównie iglastego, szczególnie z sosnami, popatrzmy na zieleń, to także relaks i odstresowanie.

Wysypiajmy się, człowiek potrzebuje ok. 8 godzin nieprzerwanego snu, by się zregenerować, sen resetuje mózg i regeneruje ciało,komórki dzielą się, zapełniając ubytki,goją się rany.

Ograniczmy alkohol do kieliszeczka naleweczki ziołowej lub owocowej na miesiąc lub dwa, rzućmy palenie.

Wirusy zwykle słabiej atakują latem, ale jak są zimne lata (np. 2004, 2005, 2007, 2008, 2011, 2014, 2016, 2019) można zachorować nawet w lipcu i sierpniu. Ciepło niszczy wirusy. Przechowuje się je w ujemnych temperaturach.

Ciekawostką jest, że kwarantanna obniżyła smog, busy kursują normalnie, ogrzewanie działa normalnie, czyli towina samochodów, to zank,że pora wrocić do transportu publicznego, gdy kwarantanna sieskończy a węgieli drewno zostawić w spokoju. Również zamknięte dziś fabryki daja smog, ale one są potrzebne.

Ten wpis czytano 141 razy.
Dziękuję za pięknego gifusia, cudnego dnia :)
Asiunia - Środa, 08 Kwiecień 2020 14:52
wiosna-ruchomy-obrazek-0004 +++
Bogdan Golus - Środa, 08 Kwiecień 2020 08:08
Odsłon: 886018
Asiunia
Mam licencjat z biologii i mgr z ochrony środowiska specjalność biologia środowiska na UJ.
<< Październik 2020 >>
PnWtŚrCzPtSoNd
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
zobacz wszystkie wpisy »