blog.ekologia.pl   Blogerzy   Asiunia   Etnobotanika

Etnobotanika

Ludzie często nie wiedzą co to za nauka więc wyjaśniam. Enobotanika bada zależności między ludźmi i roślinami i historię tych zależności. Do etnobotaniki należy badanie roślin spożywczych z podziałem na warzywa i owoce oraz rośliny skrobiodajne, zboża, roślinne zamienniki białka zwierzęcego, czyli warzywa strączkowe, przyprawy, roślin pastewnych, włóknodajnych, barwierskich, olejodajnych, ozdobnych, leczniczych, kosmetycznych, obrzedowych, roślin alkoholowych i używek jak tytoń oraz innych roślin użytkowych jak kauczukowiec, roślin wykorzystywanych do produkcji perfum oraz roslin wykorzysywanych na dewno w meblarswie, stolarstwie, rzeźbiarstwie i bodownictwie. Bada sposoby użytkowania roślin przez ludzi, morfologię, systematykę i taksonomię tych roślin, historię ich użytkowania, czyli jak się je użytkowało w różnych epokach do dzisiaj. Bada pochodzenie i wędrówkę wielu roślin np. sprowadzenie do Polski włoszczyzny przez królową Bonę. Etnobotanika to także rośliny ozdobne i historia ogrodnictwa, bukieciarstwo, ikebana, florystyka. Etnobotanika bada też znaczenie roślin w wierzeniach ludzi, zajmuje się roślinami magicznymi, związanymi z pewnymi rytuałami oraz roślinami wykorzystywanymi w celach religijnych. Etnobotanika bada różne wykorzystanie roślin obrzedowych w różnych regionach i epokach i bada zmiany w ich użytkowaniu. Współczesna etnobotanika zajmuje się też wykorzystywaniem roślin w kosmetyce i farmacji, zajmuje sie ich biochemią, właściwościami i wpływem na ludzki organizm. Często roślinne produkty są też wykorzystywane w weterynarii. Etnobotanika zajmuje się zielarstwem, sprawdza dawne wykorzystywanie roślin w ziołolecznictwie, analizuje ich skład chemiczny i wpływ na zdrowie człowieka oraz poszerza ich zastosowanie np. w leczeniu chorób, których dawniej nie znano (znaczy nie wiedziano co to jest). Często ludzie zawężają rolę etnobitaniki do badan nad roslinami psychoaktywnymi, ale zadaniem etnobotaniki nie jest praca nad pozyskiwaniem substancji czynnych, ale historia wykorzystywania tych roślin w celach obrzędowych i leczniczych oraz analiza składu chemicznego. Podobnie etnobotanika bada barwniki roślinne, włókna roślinne,tkaniny z tych włókien, zajmuje się analizą i sporządzaniem nauralnych kosmetyków i mieszanek jak herbatki, napary, wywary, maceraty z roślin, które można używać w medycynie, weterynarii, farmacji i kosmetyce. Etnobotanika to teżrośliny ozdobne uprawiane w ogródkach i doniczkach oraz historia ich sprowadzenia do Polski. Etnobotanika bada rośliny uprawne oraz wykorzystywanie roślin dzikorosnących np. wypasania na łąkach trzody i bydła, jadalnych dla ludzi dzikich poziomek, jagód, czyli owoców borówki czarnej, jeżyn i malin oraz historię ich udomowienia i powstawania ogrodowych odmian. Bada też dzikorosnące zioła jak dziurawiec, wrotycz, mięta, pokrzywa,dzikie rośliny jadalne jak ostrożeń warzywny, korzeń łopianu, liście szczawiku zajęczego, owoce ślazu zaniedbanego czy młode ziele pięciornika gęsiego. Podsumowując etnobotanika zajmuje się badaniem wykorzystywania roślin przez ludzi w każdej dziedzinie życia oraz historią użytkowania tych roślin.
Zwłaszcza, że możemy wykorzystywać rośliny te same rośliny, których używali nasi przodkowie, a rozwój transportu i przechowywania pozwala nam korzystać z roślin z innych stref geograficznych. Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za pięknego gifusia:)