blog.ekologia.pl   Blogerzy   Asiunia   Kukułka

Kukułka

Ciekawy ptaszek, który podrzuca swoje jaja innym ptakom. Kukułka pospolita Cuculus canorus jest ptakiem wędrownym, który odlatuje od nas już pod koniec sierpnia, by powrócić w kwietniu następnego roku. Kukułki nie zakładają gniazd, żyją na całym niżu, na wszystkich siedliskach ich samce wydają rytmiczne dwusylabowe dźwięki kuku. Tak wabią samice. Kiedy samica ma zlożyć jajo poszukuje odpowiedniego gniazda ptaków z rodziny wróblowatych głównie świergotków, pliszek, pokrzewek, gąsiorków, trzcinniczków i czeka aż zamieszkujące je ptaki oddalą się od niego. Samica potrafi przez kilka dni czekać i obserwowac wybrane gniazdo. Kiedy ptasi rodzice przegonią ją, potrafi walczyć z nimi, czekać dalej albo znaleźć inne gniazdo. Gdy uda jej sie doczekac ich nieobecności, znosi szybko jajo i odlatuje. Kukułka otrafi złożyć 16-22 jaja w róznych gniazdkach podobne do jaj właścicieli wybranego gniazdka, przez co ptasi rodzice go nie rozpoznają. Nowi rodzice wysiadają je. Pisklę kukułki szybko się wykluwa i dzięki budowie kręgosłupa, która wygina kręgosłup i biodra w postać łopatki wyrzuca pozostałe jaja. Pisklaczek podkłada konie ctułowia pod jaja i wyrzuca je z gniazda. Jeśli jajo kukułki zostanie złozone późno i pojawią się inne pisklęta, mała kukułeczka szybko sie rozwija,szybciej niż wróblowate i również potrafi wyrzucić w ten sam sposób pozostałe ptaszki. Ptasi instynkt nakazuje rodzicom reagować na wydawane przez młode piski. Im więcej ptaszków, tym więcej slychać głosów, co każe rodzicom przynosić więcej jedzenia. jedno pisklę to jeden głos, 2 to dwa głosy,ptaki słyszą te głosy i przynosza odpowiednią ilość jedzenia. Pisklę kukułki dzięki budowie swojej krtanii potrafi śpiewać wieloma głosami, przez co nowi rodzice myślą, że jest wiele dzieci i przynosza jedzenia tyle dla jednej kukułeczki, ile przynosiliby wielu pisklętom. wiewiórka szybko rośnie, najpierw jest łysa,potem pojawia się szary puch, który przechodzi w szare pióra, bardzo szybko kukułeczka przerasta swoich rodziców. Kukułki jedzą owady w postaci larw i doroslych okazów. dorosłe kukułki opuszczają Polskę, wracają w kwietniu, by zlożyć jaja http://ptaki.info/kuku%C5%82ka Kukułki są pasożytami lęgowymi,ich ludowe nazwy to gżegżółka i zazula. Kukułki żyją w calej Europie oprócz Islandii, w całej Azji oprócz terenów najbardziej północnych i południowych i Subkontynentu Indyjskiego i w Pn Afryce. Zimują w Środkowej Afryce i w Pd Azji.
Dziękuję bardzo,jest mi bardzo miło:) Po prostu lubię takie tematy, a każdy jest dobry w tym co kocha, pozdrawiam serdecznie:)
Asiunia - Poniedziałek, 12 Czerwiec 2017 13:13
Tylko pozazdrościć takiej wiedzy. Pozdrawiam :)
Joanna - Niedziela, 11 Czerwiec 2017 22:40
Ja również je uwielbiam:) Dziękuję za pięknego gifa:) Bardzo się cieszę, że moje wpisy podobają się Panu, pozdrawiam serdecznie:)
Asiunia - Sobota, 10 Czerwiec 2017 17:29
znak-ok-ruchomy-obrazek-0005 Lubimy kukułki
Bogdan Golus - Sobota, 10 Czerwiec 2017 15:54
Ależ, Ty też wiesz bardzo dużo rzeczy, również z przyrody, więc nie musisz mi zazdrościć:) Pozdrawiam serdecznie:)
Asiunia - Piątek, 09 Czerwiec 2017 19:15
Dziękuję, bardzo mi miło:) To prawda, że interesuję się takimi rzeczami, jak mam czas to oglądam kanały przyrodnicze, a latem to obserwuję przyrodę w swojej okolicy i dużo kukułek ostatnio kuka. u nas jest mit, że ilość kuknięć oznacza liczbę lat, po których dziewczyna wyjdzie za mąż:) Pozdrawiam serdecznie:)
Asiunia - Piątek, 09 Czerwiec 2017 19:13
Asiu!Zazdroszczę ci tej wiedzy.Widać,że to twoja pasja.Pozdrawiam.
Bozena Sas - Czwartek, 08 Czerwiec 2017 23:35