blog.ekologia.pl   Blogerzy   Asiunia   Lingulodinium polyedrum

Lingulodinium polyedrum

Lingulodinium polyedrum należą do bruzdnic. Żyja w wodach rpzybrzeżnych Kalifornii. w ciągu dnia zabarwiają wodę na czerwono, nocą powodują świecenie fal na niebiesko. Całe zjawisko przebiega dzięki bioluminescencji, światło powstaje w wyniku rozkładu białka licyferyny przy omocy enzymu lucyferazy. Każdy gatunek ma inna formację lucyferyny i lucyferazy. Tu  podrażnienie mechaniczne inicjuje reakcję. Sygnał od blony komórkowej, która ulega podrażnieniu, do błony wakuoli i sama reakcja zajmują 20 ms. lucyferaza ma 3 domeny D1, D2, D3, każda ma końce C i N, które maja reszty histydynowe reagujące na zmiany pH. Zmiana pH daje zmianę konformacji przestrzennej białka. zmiana konformacji lucyferazy aktywuje ją, enzym rozkłada lucyferynę. Jest też białko wiążące lucyferynę, które utrzymuje ją w fizjologicznym pH. Podrażnienie powoduje transport jonów przez błonę, zmianę potencjału blonowego, uwlonienie jonów z wakuoli do cytozolu i zmianę jego pH na kwaśne, co z kolei aktywuje lucyferazę (LCF), która rozkłada lucyferynę emitując światło. Białko wiążące i stabilizująće lucyferynę (LCB) jest aktywne w pH neutralnym i zasadowym, w pH kwaśnym traci aktywność, a aktywnowana zostaje lucyferaza poprzez zmianę przestrzennej konformacji, co powoduje uwydatnienie miejsc wiązania lucyferazy i umożliwia przyłączenie do niej tlenu. Wszystkie bruzdnice zdolne do bioluminescencji mają taką samą budowę luceferyny. Cząsteczka lucyferyny ma tetrapirol, który przypomina chlorofil a, który jest porfiryną, świeci on również pod wpływem światła ultrafioletowego. Ona utlenia lucyferynę w oksylucyferynę, czemu towarzyszy emisja światła. Jest to światło niebieskie o  długości fali długości fali 475 nm. Później potencjał w komórce wraca do stanu wyjściowego, rośnie pH, lucyferaza zmienia konformacje przestrzenną, jest zdeaktywowana, tlen jest odłączony od lucyferyny, która łaczy się z białkiem stabilizującym lucyferynę LCB. Najlepiej poznanąlucyferyną jest lucyferyna należąca do gatunku Lingulodinium polyedrum, ale każdy przedstawiciel tego rodzaju ma ją podobnie zbudowaną,
Dziękuję za pięknego gifa:) Pozdrawiam serdecznie, są w internecie zdjęcia tych fal:)
Asiunia - Czwartek, 15 Marzec 2018 10:24
Nieziemski spektakl natury wiosna-ruchomy-obrazek-0014