blog.ekologia.pl   Blogerzy   Asiunia   Przepoczwarzenie

Przepoczwarzenie

Gdy larwa m. in. gąsienica ma odpowiednie warunki, jest odżywiona, ma ciepło itd. hormon protolakotropowy PTTH stymuluje gruczoł protorakalny do wydzielania egdyzonu, ma on 2 postacie l egdyzon i l egdysteron, wywołuja ekspresje. Egdyzon który stymuluje komórki epidermy do produkcji kutikuli, po jej rozrosnięciu jest apoliza, czyli oddzielenie nowej kutikuli od epidermy, której komórki cały czas się dzielą. Typ kutikuli zalezy do poziomu hormonu juwenilnego JH robionego przez ciałka przyległe, jego wysokie stężenie w hemolimfie powoduje powstanie kutikuli larwalnej niskie imaginalnej. Hormon wycinkowy produkowany przez mózg, a gromadzony w ciałkach korialnych i przyległych odpowiada za zrzucenie opuszczenie poczwarki, produkowany w zwojach odwłokowych bursykon odpowiada za twardnienie i ciemnienie oskórka. U dorosłych osobników JH odpowiada za dojrzewanie jaj. PTTH kontroluje wydzielanie JH. Pierwszy pik egdyzonu powoduje, że larwa przestaje jeść i szuka miejsca do przepoczwarzenia, drugi odpowiada za powstanie poczwarki, czyli pogrubienie i stwardnienie kutikuli oraz rozpad, lizę komórek somatycznych. Po rozpadzie fragmenty komórek sa fagocytowane przez komórki macierzyste i nowo powstałe komórki somatyczne. Bursykon odpowiada też za twardnienie skrzydeł i kutikuli. Obecne w ciele larwy komórki macierzyste z płytek imaginalnych dziela się tworząc nowe narządy, jest histogeneza, komórki maja pochodzenie embrionalne. W czasie metamorfozy owad oddycha przetchlinkami. Po wykształceniu narządów imago przegryza poczwarkę i wydostaje się na zewnątrz. Do miekkich skrzydeł pompowana jest hemolimfa, która nadaje im kształt.
Są różne typy poczwarek i różna jest czas przeobrażenia, zależą od gatunku.
Metabolia to przeobrażenie. Ametabolia to rozwój prosty bez przeobrażenia, jest u przerzutek Archaeognatha i rybików Zygentoma. Hemimetabolia, przeobrażenie niezupełne, ma stadia jajo larwa pierwotna, nimfa, imago, jest m. in. prostoskrzydłych Orthoptera. Prometabolia, gdy jest jajo, larwa, uskrzydlone subimago, imago. Holometabolia, czykli przeobrażenie zupełne z poczwarką: jajo larwa, poczwarka imago, jest u większości owadów. Hipermetabolia z wieloma stadiami larwalnymi. Typy poczwarek, wolna pupa libera każdy segment ma osobną okrywę, nie jest jednolita, baryłkowata, bobówka pupa coarctata larwę okrywa kokon rzekomy, zamknięta pupa obtecta, zupełna hitynowa okrywa ciała owada.
Typy larw owadów to czerw-jest u błonkówek Hymenoptera i muchówek Diptera, przechodzi kilka przepoczwarzeń w kolejnych etapach zanim zostanie imago, larwa kompoidalna-ważki Odonata, jętki Ephemenoptera, widelnica Plecoptera, larwy podobne do imago, tylko nie potrafia latać, gąsienica-motyle Lepidoptera rosliniarki Synphyta, miekkie, dlugie ciało barwa podobne do imago i pędrak-chrząszcze Coleoptera długa larwa z przeobrażeniem zupełnym.
Wypowiadasz się jako: niezalogowany

Dlaczego warto się zalogować?

• Uzyskasz prosty dostęp do narzędzi portalu
  • Zautoryzujesz swoje wypowiedzi, stały NICK
  • Spopularyzujesz swoją osobę, AVATAR

Dlaczego warto się zarejestrować?

• Dołączysz do społeczności ekologia.pl
  • Otrzymasz własną galerię i blog
  • Poznasz nowych ludzi o podobnych zainteresowaniach
Zaloguj sięZarejestruj się
Podpis:
Ocena:

Dziękuję:)
Asiunia - Niedziela, 24 Sierpień 2014 10:58
Skomplikowany proces
Bogdan Golus - Niedziela, 24 Sierpień 2014 08:18
Skomplikowany proces
Bogdan Golus - Niedziela, 24 Sierpień 2014 08:16
Mam licencjat z biologii i mgr z ochrony środowiska specjalność biologia środowiska na UJ.
<< Październik 2020 >>