blog.ekologia.pl   Blogerzy   Asiunia   Rola martwych drzew

Rola martwych drzew

Kiedy drzewo umiera nie oznacza to końca jego roli w przyrodzie. Samo drzewo umiera, ale jego ciało stanowi schronienie i żerowisko wielu organizmów. Takie próchniejące drzewo zamieszkują jeszcze grzyby mikoryzujące, które łączą je z żywymi grzybami. 95% grzybów mikoryzujących współżyje ze sprochniałymi drzewami. Za murszenie drewna odpowiadają bakterie, śluzowce i grzyby np. próchnilec. Wiele gatunków grzybów i śluzowców zamieszkuje drewno i przyczynia się do rozkładu drzewa. Takie drzewo zamieszkuja owady, skąposzczety, wije, ślimaki saproksyliczne, nicienie, dwuparce, pajęczaki, korniki. e bezkręgowce jedza ptaki owadożerne jak dzięcioły, kowaliki, wróble. W dziuplach zakładają gniazda dziuplaki, pomiędzy korzeniami pełzacze i sóweczki. Takie drzewa zamieszkują też ryjówki i gryzonie: nornice rude, orzesznice, popielice, darniówki, wiewiórki,a kuny domowe chronią się w dziuplach zimą. Jaszczurki jak zwinki, żyworódki, padalce wygrzewają się w słońcu na przewróconych drzewach, tak samo żmija zygzakowata, zaskrońce i żółwie błotne, płazy jak żaby zimują pośród drewna, a ropuchy żerują na owady w pobliżu zagłebień w drewnie wypełnionych wodą. Takie drzewa porastają mszaki, glony i porosty np. tarczownica bruzdkowana, amylka oliwkowa, pawężnica psia oraz fakultaywne epifity naczyniowe jak bluszczyk kurdybanek, niecierpek pospolity, pokrzywa zwyczajna i szczawik zajęczy. Na ciałach drzew mogą rozwijac się siewki nasion danego drzewa lub innych osobników, które upadną na próchno i tam się ukorzeniają pobierając wodę i biogeny z prochna, do póki nie sięgną korzeniami gleby. Takie drzewo, na którym rozwijają się siewki drzew nazywamy piastunką. Rozłożone drzewo tworzy próchnicę, która tworzy glebę, z której inne rośliny czerpią biogeny. Upadek drzewa w lesie powoduje dotarcie światła do dna, szybszą fotosyntezę siewek i ich szybszy wzrost oraz kiełkowanie roślin zielnych i wzrost bioróżnorodności. Krótko trwa taki rozkwit, ale zioła zdąża wydac nasiona, zanim drzew i krzewa odetna im dopływ światła.
Dziękuję za pięknego gifa. o prawda, one tworzą dużą powierzchnię dla porostów i objętość dla grzybni oraz miejsce schronienia ptaków i ssaków. Pozdrawiam serdecznie :)
Asiunia - Niedziela, 28 Styczeń 2018 10:30
zima-ruchomy-obrazek-0026 Martwe drzewa saą tak samo ważne jak żywe i nie należy usuwać ich z lasu. Fantastyczny wpis. Pozdrawiam
Bogdan Golus - Niedziela, 28 Styczeń 2018 07:47
Chodziło mi o to, że martwe drzewa, których w lasach jest mniejszość też są zamieszkiwane przez inne organizmy. Przecież w lasach naturalnych, bez ingerencji człowieka,drzewa umierają i przy pomocy innych organizmów rozkładają się. Pozdrawiam serdecznie :)
Asiunia - Sobota, 27 Styczeń 2018 11:03
Taka rolę pełni w lasach martwe drewno, pochodzące z opadłych gałęzi, pni. Nie musimy zaraz wskazywać na truchło drzew. Te są najbardziej pożyteczne gdy żyją, oddychają i asymilują. To dzięki nim mamy las, nie dzięki truchłu.
Robert Grzeszczyk - Sobota, 27 Styczeń 2018 07:37