blog.ekologia.pl   Blogerzy   Asiunia   Witaminy wytwarzane przez bakterie jelitowe K i B12

Witaminy wytwarzane przez bakterie jelitowe K i B12

Witamina K to jedna z 12 witamin niezbędnych człowiekowi, jest rozpuszczalna w tłuszczach, czyli wchłania się w jelicie czczym razem z kwasami tluszczowymi, musimy pobierać ją z pożywienie, ale jest ona wytwarzana w naszym organizmie. Nie tworzą jej ludziekie komórkitylko bakterie zamieszkujące układ pokarmowy. Witamina K to grupa związków chemicznych będąca pochodną naftochinonu. Jest witamina K1 menachinon powstaje w ciałach roślin i K2 filochinon powstały w ciałach zwierząt i ludzi. Rola witaminy K to dostarczanie wapnia z krwi do kości, utrzymywanie w normie poziomu białek biorących udział w deponowaniu wapnia w kościach, bierze udział w syntezie protrombiny i cznników krzepnięcia krwi: II,VII, IX i X. U roślin witamina K filochinon to akceptor elektronów w procesie fotosyntezy, uczestniczy w szlaku elektronów. W naszych ciałach za jej syntezę odpowiadają bakterie Eschericha coli, które żyją w jelitach, zaspokajają one do 70% zapotrzebowania na tę witaminę. Bakterie mogą konwersować związek zwany DHNA w obecnośći jonów magnezu i farnezylopirofsforanu.  Bakteryjna witamina K ma 3 naftochinon i łańcuch reszta izoprenowych. Drugą witaminą syntetyzowaną przez bakterie jelitowe jest witamina B12. również jest to gruba związków chemicznych zwanych kobalaminami, wszystkie one zawierają kobalt. w przyrodzie witamina B12 jest w postaci kofaktoru  deoksyadenozylo-kobalaminy i jako metylokobalamina MeCbl. Witamina B12 u zwierząt i ludzi bierze udział w erytropoezie, wspomaga metabolizm cukrów i tłuszczy, jest kofaktorem syntazy metioninowej, która zmienia homocysteinę w metioninę i mutazy metylmalonylo-CoA odpowiedzialną za konwersję metylomalonylo-CoA do sukcynylo-CoA, aktywuje kwas foliowy, bierze udział w stabilizacji DNA. U roślin witamina B12 pomaga roslinom rosnąc pod wodą, algi tworzą ja same, inne rosliny musza pobierać ją z zewnątrz, w terenie pobierają ja z nawozu organicznego (rozkładających się szczątków). Tylko bakterie mają zdolność syntezy witaminy B12. Obecne w komórkach bakterii cząsteczki kwasu 5-aminolewulinowego tworzą dimery tworząc porfobilinogen (PBG), powstaje 4-cząsteczkowy polimer PBG preuroporfirynogen. Ulega on cyklizacji i inwersji do  uroporfirynogenu III, który jest prekursorem układu korynowego, jego dekarboksylacja, zależnie od miejsca daje powstanie hemu, z którego może powstać chlorofil lub hemoglobina. W jelitach, w warunkach beztlenowych synteza witaminy B12 jest możliwa dzięki obecności jonu kobaltu, który może przyjmować rózne stopnie utlenienia (utlenienie to przyjęcie elektronu). Skutkiem utlenienia kobaltu jest utrata reszty kwasu octowego od 20 atomu węgla. Aminopropanol łączy się z resztą kwasu propionowego przy łańcuchu boznym pierścienia D, jest przeniesienie reszty fosforybozylowej mononukleotydu kwasu nikotynowegona cząsteczkę 5,6-dimetylobenzimidazolu. Powstaje alfa rybazol, łaczy się z adenozylokobinamidem, aktywowanym przez guanozynodifosforan. w wyniku reakcji powstaje guanozynomonofosforan i adenozylokobalamina. Zwolennicy mięsa piszą o witaminie B12 pochodzącej z mięsa, ale jeśli zaopatrzymy swój organizm w magnez, kobalt i inne niezbędne składniki odżywcze obecne w pokarmach roślinnych, oraz zadbamy o florę jelitową, a pożywki dla bakterii jelitowych jak różne formy błonnika występują tylko w pokarmach roślinnych i nie będziemy jej niszczyć antybiotykami nasza flora jelitowa zadba sama o dostarczenie tejże witaminy.
Dziękuję za cudny obrazeczek pożytecznego zapylanka:) Pozdrawiam serdecznie:)