blog.ekologia.pl   Blogerzy   Asiunia   Wood Wide Web

Wood Wide Web

Wood Wide Web, czyli drewniana sieć jest to podziemna sieć łącząca korzenie drzew danego gatunku. Korzenie drzew jednego gatunku zrastają się przekazując sobie informacje o zagrożeniach np. atakach roślinożerców. Drzewo zaatakowane przez roślinożerców zaczyna wytwarzać gorzkie garbniki i toksyczne dla zwierzęcia metabolity, które chronią jego ciało przed zjedzeniem. Informacja z miejsca nagdryzienia do reszty ciała rośliny przebiega dość wolno (od 1 do 7 cm na minutę), a roślina potrzebuje szybkiej reakcji, a rośliny chcą poinformować o zagrożeniu takżę inne rośliny ze swojego gatunku. W tym celu wydzielają lotne substancje, które informują inne rośliny o zagrożeniu i stymukują u nich wydzielanie obronnych metabolitów. Informacja przekazywana drogą powietrzną zależy od kierunku wiatru, więc rośliny musiały wypracować system komunikacji niezależny od pogody. W tym celu zrastają się korzeniami, przez które przesyłają nie tylko informacje, ale i obronne metabolity, także te wespecjalizowane przeciwko danemu roślinożercy. Poprzez zrosty krozeniowe rośliny wymieniają też asymilaty, zdarza się, że pozbawione liści drzewo np. złamane przez burzę żyje dalej, ponieważ zdrowe drzewa przekazują mu asymilaty poprzez wspólne korzenie, takie drzewo może nawet po kilku latach wypuścić liście i zakwtnąć. Drzewa przekazują również w ten sposób hormony i enzymy potrzebne do przeprowadzania metabolizmu. Nie tylko same drzewa biorą w tym udział, także grzyby mikoryzujące. to co widzimy w ściółce to są owocniki służące rozmnażaniu, właściwa grzybnia żyje pod ziemią w postaci rozgałęzionych nici, strzępek, które oplatają strefę włosnikową drzew, łączą się z komókami wlośnikowymi. Grzyby dostają od drzew produkty fotosyntezy, głównie cukry, same syntetyzując roślinne hormony stymulujące wzrost i kwitnienie drzew i wspierające ich metabolizm, także magazynują szkodliwe dla drzew metale cięzkie i toksyny, które potem odkładają we własnych owocnikach. Grzybnia jednego gatunku może opleść korzenie drzew w całym lesie, o ile drzewa zrastają się w obrębie gatunku, grzyb może opleść korzenie wielu gatunków drzewi dla każego wytwarzać odpowiednie ilości fitohormonów i enzymów. Grzybnie przekazują też informacje w postaci sygnałów chemicznych pomiędzy drzewami, także strzępki róznych osobników zrastają się ze sobą tworząć bardziej skomplikowaną sieć, zdolną przekazywać informacje i między samymi grzybami i między grzybem a rośliną i pomiędzy rżónymi drzewami. Grzyby także przekazują drzewom minerały z ziemi. Grzyb pobiera minerały takie jak azot,  fosfor, magnez, wapń i miedź, za co dostają substancje organiczne powstałe w wyniku fotosyntezy, które mogą przkeazywać innym drzewom, które np. straciły liście w wyniku choroby. Grzybnia może transportować minerały na znaczne odległości i przekazywać je drzewom rosnącym na uboższych glebach. Także woda może dzięki osmozie przenikać strzępkami niczym rurami z gleb bardziej wilgotnych do gleb bardziej suchych wyrównując warunki życiowe drzew żyjących w danym lesie - wilgotność gleny zależy od ukształtowania terenu, w nieckach utrzymuje się bardziej ze wzgórków woda spływa. Od 20 do 80% cukrów może być transportowane drewnianą siecią, która stanowi drogę wymiany informacji i pożywienia pomiędzy drzewami na terenie całego lasu. Takich grzybów oplatających korzenie może być kilka, niektóre są charakterystyczne dla danego gatunku drzewa i łączą tylko drzewa będące przedstawicielami jednego gatunku inne łączą drzewa róznych gatunków. W ten sposób caly las działa jak superorganizm. inny przykład wpsółpracy drzew z innymi organizmami to sinice żyjąće w załamaniach kory u starszych okazów, w załamaniach zbiera się deszczówka, w niej zyją sinice, wiążące azot atmosferyczny, jego związki spływają z deszczem do gleby nawożąc ją dla danego drzewa, które pobiera je włośnikami i wykorzystuje do własnych procesów życiowych. Sieć przypomina wspólny układ krążenia, ktorym płyną hormony, substancje odżywcze i gazy oddechowe. Drzewa przeprowadzają wymianę gazową przez szparki i przetchlinki w korze, ale O2 i CO2 rozchodzą się po całej roślinie za pomocą wiązek przewodzących i w ten sposób są przekazywane przez sieć korzeni do innych drzew. Przypomina też sieć neuronowa, którą płyną informacje o stanie środowiska i dzięki sieci drzewa mogą jednocześnie odpowiedzieć na te zmiany, dostosowując się do nich. Nawet jeśli zmiany te dotknęły jedno lub kilka z nich, pozostałe są na nie przygotowane.
Dziękuję za pięknego gifa:) To prawda, pozdrawiam serdecznie:)