blog.ekologia.pl   Blogerzy   Asiunia   Życie w kałuży

Życie w kałuży

Kałuże powstają w wyniku napełnienia wodą z deszczu lub wylewających rzek zagłębień w podłożu. Mają różna trwałość w zależności od głebokości. Płytkie wysychają w ciągu kilku tygodni, głebokie mogą trwać kilka lat. W kałużach żyja przekopnice, których jaja mogą czekać wiele lat na powstanie kałuży, by wykluły się z nich larwy. Przekopnice szybko dojrzewają i składaja jaja. W nieruchomych wodach kałuży składają jaja płazy, kumak potrafi przejść od stadium kijanki do dorosłego osobnika miesiąc, inne płazy porzebują więcej czasu. W gorach, gdzie brak innych zbiorników wodnych ważki, komary i jętki oraz wdone chrząszcze składają jaja do kałuż, podobnie jest na rozlewiskach i młakach, ich larwy jedzą drapieżne chrząszcze. W trwalszych kałużach żyją maleńkie małże groszkówki oraz pierściennice wodne, rureczniki przytwierdzają swoje domki do dna kałuż. Zebrana w kałzuąch materia organiczna przyciąga rozkładające ją grzyby np. mitróweczke błotną, w kałużach żyja glony jak ramienice, zielenice i sinice, których zarodniki rozsiewane są przez ptaki na ich piórach. w dużych bajorach żeruje ptactwo błotne np. czaple, a ich brzegi porastają kaczeńce i inne hydrofity i helofity. na faunę żyjąca w kałuzy polują ptaki i zaskrońce. wodę z kałuż piją motyle i inne owady, szczególnie w upalne dni. Na powierzchni kałuż jest rzęsa i wolfia bezkorzeniowa, których nasiona lub osobniki zostały przeniesione na piórach ptaków wodnych. Często w kałużach pojawia się rzęśl z rodziny babkowatych [https://malerzeki.wordpress.com/2015/08/09/zycie-gorskiej-kaluzy/]. W kałużach żyją też fotosyntetyzujące protisty roślinopopodobne jak złotowiciowce, eugleny, okrzemki pierwotniaki jak pantofelki i bakterie, które stanowia element łańcucha pokarmowego. w dużych i rwałych kałużach rosną moczarki, rogatek, pałka wodna, trzcina pospolita, rdest ziemnowodny i trzcinnik. Czasami zadarza się paproć salwinia pływająca i mszaki jak wątrobowce czy mchy, które lubią wysychająće kałuże.
Dziękuję:) Pozdrawiam serdecznie:)